mandag 14. desember 2009

Luciakonsert


I går, tidlig om morgenen, var Georg med meg og tante Cathrine på luciakonsert i Domkirken i Bodø. Det var en flott opplevelse. Jeg dro mest for å høre om de brukte samme sangene som da jeg var med for 20 år siden, og det gjorde de, pluss noen ukjente sanger også. Jeg er stolt av å kunne si at jeg var med å starte tradisjonen med luciakonserter. Jeg husker godt den aller første konserten vi hadde. Kirken var halvfull og stemningen var kjempegod. Året etter var kirka full - til randen... Det satt folk overalt. Nå er det to konserter, en kl: 0700 og en kl: 0900. Vi dro på den første.
Jeg var ganske spent på hvordan Georg ville reagere på konsertopplevelsen. Det gikk veldig bra. Han så på luciaene når de gikk rundt salen og sang. Han var også veldig fascinert av stearinlyset som tante Cathrine holdt i hånden. Etter den tredje sangen kom han med et høylydt utbrudd av velvære (en slags ah-gjø-lyd). De fleste folk snudde seg og smilte. Georg smilte også. Spesielt til damene på benken bak oss. Halvveis i konserten ble han litt lei og prøvde seg på en liten gråt. Da tok jeg ham med ut i gangen hvor vi danset til "Tomorrow shall be my dancing day" og gråt en skvett til "Nordnorsk julesalme". Så gikk vi inn igjen og Georg fikk leke med den ene skoen sin til konserten var over. Han var da ganske trøtt og sovnet med en gang vi satte oss i bilen og kjørte hjemover.
Men alt i alt; en kjempeflott opplevelse for oss alle tre. Takk for du ble med Cathrine.

2 kommentarer:

  1. Hørtes veldig koselig ut!
    Å, jo, her er det strengt forbud mot så mye som å ta i juleblad før lille julaften. Ikke min idé, jeg får lyst til å lese dem så snart de er i butikken, jeg!

    SvarSlett
  2. For en koselig stemningsrapport fra en tidlig morgenkonsert. Jeg blir også veldig rørt av Nordnorsk julesalme, og i år har jeg satt meg fore å lære hele teksten utenat.

    Og forresten er det ikke NOE synd i Pia for det med julebladene. Men det rører et morshjerte å at hun motsto å smugtitte i Nemi hos dere ;-)

    SvarSlett